Hajdúnánáson jártunk, sok érdekeset láttunk
Terepmunkánk legfrissebb helyszíne az Alföld északi peremén található Hajdúnánás volt augusztusban. Elsősorban a helyi önkormányzat gazdaságfejlesztési kezdeményezései, azon belül is helyi pénze, a Bocskai korona jó híre hívott minket a városba. Amit aztán ott láthattunk, hallhattunk, megízlelhettünk, minden képzeletet felülmúlt. A helyi önkormányzat gazdaságfejlesztési elképzeléseinek működtetése még elég fiatal, de máris országos híre van. A kb. 17 500 fős város – amely nemrég még majdnem 20 ezer lakosú volt – ugyanúgy küzd az elvándorlással, mint a hasonló vagy még kisebb települések. Ennek megállítására, a város vonzóvá, marasztalóvá tételére a helyi vezetés, elsősorban a 2010-ben megválasztott polgármester, Szólláth Tibor saját példája alapján – mint 2003-ban az „Év biogazdája” címet kapott biotermelő – kezdte el az önkormányzat erőforrásait is az értékteremtő biogazdálkodásra átállítani.
A városban a professzionális tudás és szervezettség ötvöződik a helyi elkötelezettséggel, az értékteremtéssel, és alkot különleges elegyet, aminek nyomán egyre több embert foglalkoztató, a helyi értékeket feltáró, bemutató, és ügyes módszerekkel helyben tartó, a javakkal gondosan bánó munka immár a külső szemlélő számára is vonzó eredménye tárult fel előttünk. A polgármester az elmúlt évek során sorban szemelte ki azokat a vezető személyeket, akik a maguk területén jól teljesítettek, elhivatottak voltak, és kérte fel őket a város érdekében elvégzendő munkára. Így lett a városnak a helyi piacon belül Nánási Portéka nevű saját márkája, megújult közösségi jószágtartása, szociális szövetkezet által vitt ökogazdálkodása a Kenderes Kertben, a helyi termékek, szolgáltatások elszámolásához használt helyi pénze, megújuló tradicionális szalmaipara, a helyi termál- és gyógyvizet egyre jobban kiaknázó gyógyfürdője. Arkhimédész híres mondása: „adj nekem egy szilárd pontot, és egy emelővel az egész világot kifordítom a sarkából”. Hajdúnánás megtalálta ezt a szilárd pontot, és az emelője is megvan hozzá. A megoldás pedig igazi közösségi megoldás lett, amivel nekünk is példát mutat. Aki nem hiszi, járjon utána. Mi is ezt tettük. De legalábbis érdemes megnézni a Nánási Portéka márkafilmjét.